Vihanneksia hieman suuremmissa määrin viljelevä voi helposti tienata sadollaan rahaa – olipa kyse sitten harrastajan kotipuutarhasta tai tavoitteellisemmastakin kasvatuksesta. On yleisessä tiedossa, ettei luonnosta kerättyjen marjojen tai sienten myymiseen tarvita erillisiä lupia, mutta läheskään kaikki eivät tiedä, että sama pätee myös oman kotikasvimaan kasviksiin, vihanneksiin, marjoihin ja hedelmiin. Oman sadon herkkujen myymiseen ei tarvita lainkaan esimerkiksi viranomaisille tehtävää ilmoitusta. Myynti muuttuu luvanvaraiseksi vasta, jos tuotteita jatkojalostaa esimerkiksi myymällä omenoiden sijaan niistä tehtyä hilloa.
Mistä vihannestilallinen tai oman puutarhan tuotteiden myynnistä kiinnostunut sitten löytäisi asiakkaita? Lähiruoka on trendikästä ja suosittua, mutta aina naapurista tai omalta kylältä ei välttämättä löydy ainakaan riittävästi potentiaalisia ostajia. Mainio vaihtoehto vihannessadon myymiseen ovatkin viime vuosina valtavan suosion keränneet REKO-ringit.
Mikä ihmeen REKO?
REKO-lähiruokarengas tai -ryhmä on suomalainen, vuonna 2013 alkunsa saanut keksintö. Rengas on yksinkertaisuudessaan joukko lähiruokatuottajia ja kuluttajia, jotka käyvät keskenään kauppaa ilman välikäsiä. REKO on lyhenne sanoista rejäl konsumtion ja tarkoittaa siis reilua kuluttamista.
Pohjanmaalaisen henkilön kehittämä malli on saanut inspiraationsa saman henkisestä Ranskan Amap-käytännöstä, jonka perusajatuksen hän siirsi Suomen markkinoille. Vaasasta ja Pietarsaaresta alkanut REKO-toiminta on laajentunut koko maan laajuiseksi ja tätä nykyä Suomessa toimii liki 200 aluekohtaista REKO-rengasta. Toiminta on laajentumassa hiljalleen myös ulkomaille – esimerkiksi Ruotsissa pyörii jo kymmeniä paikallisia REKO-ryhmiä.
Miten REKO-rengas toimii?
REKO toimii samaan tapaan kuin niin sanotut luomupiirit, joissa ihmisryhmät ja -yhteisöt tilaavat luomutuotteita suoraan niiden tuottajilta. Tämä ryhmä eroaa luomupiireistä kuitenkin siinä, että tuotteiden tilaus ja markkinointi tapahtuvat sitä varten perustetuissa, suljetuissa ja rengaskohtaisissa Facebook-ryhmissä. Kuka tahansa toiminnasta kiinnostunut voi liittyä oman alueensa ryhmään ja tilata haluamiaan tuotteita, joten REKO-tuotteita tilatakseen ei tarvitse tuntea ennestään yhteisön jäseniä.
Tuottajat ja kuluttajat tapaavat kaikki ennalta määrättyyn aikaan ja ostaja saa tilaamansa tuotteet suoraan kuluttajalta ilman ylimääräisiä välikäsiä. Ruuanjakotilaisuuksia on REKO-renkaasta riippuen yhden tai kahden viikon välein jossakin tietyssä tapaamispaikassa. Kellonaika ja paikka ovat aina samoja. Tilaukset on tehty etukäteen Facebook-ryhmässä eikä paikan päällä tapahdu muuta myyntiä. Ostaja maksaa tilauksensa paikan päällä suoraan tuottajalle.
Käytännössä REKO-tuotteista kiinnostunut siis liittyy oman lähialueensa Facebook-ryhmään, jossa ruuan tuottajat ilmoittavat myynnissä olevista tuotteistaan. Ostaja jättää ilmoituksen kommentin, josta käy ilmi hänen tilaamansa määrä. Tällä kommentilla ostaja sitoutuu noutamaan tilaamansa tuotteet ruuanjakotilaisuudesta sovittuun hintaan.
REKO-toiminnan perusperiaatteet
REKO-renkaissa ei suinkaan voi myydä mitä tahansa, vaan ideana on nimenomaan mahdollisimman lähellä ja eettisesti tuotetun ruuan tarjoaminen siitä kiinnostuneille kuluttajille. Toiminta on avointa ja läpinäkyvää, joten myyjällä on velvollisuus kertoa tuotannostaan. Jälleenmyynti ei ole sallittu ja tuotteiden olisi hyvä olla luomua. Paikallisten ryhmien ylläpitäjät saavat päättää renkaaseensa muitakin kriteerejä, mutta eettisyys, läpinäkyvyys ja lähellä tuotetut omat tuotteet ovat vaatimuksia kaikelle REKO-myynnille.
Myymään pääsee tutustumalla toiminnassa oleviin REKO-renkaisiin Facebookissa ja ottamalla yhteyttä haluamansa ryhmän ylläpitäjään.
Miksi myydä tuotteita REKO-ringin kautta?
Paitsi että kyseessä on toimiva tapa asiakaskunnan tavoittamiseen, on REKO-renkaan kautta myymisessä vihannestilalle monia muitakin etuja. Malli säästää sekä kuluttajan että myyjän aikaa ja usein myös kustannuksia, kun mainostus sekä turhat pakkaukset ja kuljetukset jäävät pois kuviosta. Kaupankäynti toimii ilman välikäsiä, kun taas asiakkaan ja tuottajan väliset kohtaamiset sekä kasvojen antaminen tuotteille ovatkin tärkeä osa REKO-toimintaa. Tuottajat pääsevät kohtamaan asiakkaitaan ja voivat saada heiltä niin suoraa palautetta kuin kehitysehdotuksiakin.